En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

torsdag 30 maj 2013

Skillnad på parfym och parfym...

Efter att inte ha tålt parfym i ganska många år, råkade jag i en kö hamna bakom en gentleman som måste haft äkta parfym på sig - för tänk jag tålde den! Jag kunde stå kvar i kön utan attt storkna som jag gör av de syntetiska parfymerna, och för första gången på flera år tyckte jag till och med att en parfym luktade gott.
De syntetiska parfymerna i alla möjliga och omöjliga produkter borde inte få tillåtas att kallas parfym. Dessutom borde de ha en varningstext precis som cigarettpaketen. Alla hormonstörande, cancerframkallande och allmänt förgiftande ämnen borde särskilt framhävas så att alla får en chans att åtminstone välja. Hur många skulle vilja preparera sig själv och sina kläder (sköljmedel är en av de värsta bovarna) dag ut och dag in om de var medvetna om vad det egentligen är de själva och deras omgivning utsätts för?
Alldeles för många går omkring och luktar "white trash" lång väg vare sig man är vit eller svart. Kanske av ren slentrian. Och det kanske inte ens finns ett urval av oparfymerade produkter i alla affärer. En del verkar också tro att de inte luktar rent annars. Men parfym gör ingenting rent, tvärtom smutsar den ner hår, hud, kläder och luft med kemikalier.  Luften som borde vara gemensam ockuperas av alla dessa. De förpestar hissar, tåg och bussar, arbetsplatser och skolor, lägenhetshus och offentliga byggnader.
Varför inte börja göra som förr - ha en liten dyrbar flaska med äkta parfym man tar en droppe av bakom örat till fest, och gör lite skillnad på fest och vardag?
Recept på naturlig deodorant: en gnutta bikarbonat blandas med lite kokosolja. Lite arrowrot som stabiliseringsmedel om man vill. Förvaras i en fin liten glasburk, och kan gärna ges bort som present!

Ibland sägs det att inga parfymer görs av blommor längre utan bara av kemikalier, även de äkta, men det stämmer inte riktigt. Till exempel amerikanska "Rich Hippies" tillverkar ekologiska parfymer gjorda av eteriska oljor från vildplockade växter och blommor från ekologiska odlingar, och till franska parfymer används fortfarande blommor som jasmin, lavendel, viol, rosor och iris. En ryska jag kände en gång var alltid förvånad över att det används så mycket parfymer av dålig kvalititet i Sverige. Dock måste jag säga att jag aldrig skulle klara av äkta parfym i luften en längre tid, t ex på en arbetsplats eller någon annanstans. Skillnaden mellan äkta och syntetisk parfym är för mig att den senare även vid en mycket kort exponering kan skapa svåra reaktioner och "slå ut systemet" på grund av gifterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar