En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

måndag 20 maj 2013

Kemikalier gör våren farligare

Väldigt många svenskar är numera pollenallergiska. När jag åkte patientresa med en chaufför  från Afghanistan, tyckte han det var lite skumt att så många blir allergiska i Sverige. "I Afghanistan finns inte allergi, folk skulle skratta om man sade att man var allergisk." Men han sade också att efter tio-tolv år i Sverige hade hans afghanska vänner här också blivit allergiska mot bland annat björkpollen.
Jag läste en gång att enligt statistik från Astma och Allergiförbundet skulle stadsbor vara ännu mer pollenallergiska än de som bor på landet. Orsaken är trafikavgaser och utsläpp från industrin, och andra kemikalier i luften som klibbar fast vid pollen och får det att falla sönder, och på så vis ännu lättare ta sig ner i luftvägarna. (Fast på landet kan det ju vara problem med eldning och skogs- och jordbruksmaskiner, men förstås inte i samma omfattning som avgaserna i en storstad.)
Ytterligare en anledning är förstås alla kemikalier som döljer sig i våra vardagsprodukter. Människor i vår omgivning använder oftast syntetiskt parfymerade shampoo, hårbalsam, tvål, duschcreme, hudlotion, handkräm, hårstylingprodukter, deodorant och kanske som kronan på verket även extra parfym, syntetisk den också. Plus dito tvättmedel, och den kanske värsta boven av dem alla: sköljmedel.
Den kväljande, giftiga lukten av sköljmedel från andra balkonger gör att jag aldríg kan använda min egen balkong. Tänkte igår att det är tur jag i alla fall kan ha köksfönstret öppet. Jag hade knappt hunnit tänka det färdigt  förrän köksfönstret i våningen under öppnades och en vidrig sköljmedelslukt trängde in i mitt kök. Hur kan människor själva leva i den lukten i sin egen lägenhet?
Idag pågår gräsklippning ute och som gräsallergiker brukar jag tvingas ha picknick i hallen då, eftersom gräslukten tränger in i rum och kök trots stängda fönster. Gräs eller sköljmedel - "den som undgår Charybdis faller i Scylla" som Odysseus skulle sagt.
Men gifterna i till exempel sköljmedel är förstås lika farliga för alla, inte bara för oss som redan är kemikalieintoleranta. Ett exempel ur verkliga livet: jag brukar ibland på trottoaren möta en person som lider av blandmissbruk, kleptomani och allmänt asocialt beteende. Han luktar extremt mycket av sköljmedel, hårstylingprodukter med mera. Jag tvingas av den anledningen gå över till andra sidans trottoar men känner ändå lukten på avstånd. Jag frågar mig om han själv inte känner lukten på grund av alla sina andra problem, eller om han blivit asocial med mera just på grund av giftet i sina starkt luktande produkter? Jag skulle tro att de här gifterna är en värdig konkurrent till både alkohol och narkotika. De orsakar i alla fall svåra attacker på min hjärna. För ett halvår sedan fick jag en blödning i ögats näthinna med bestående synnedsättning i samband med exponering av kemiska parfymer i huset. Forskningen verkar ligga långt efter de här problemen som gör att allt fler tvingas leva mellan "Scylla och Charybdis", och frågan är hur många som kommer att bli skadade innan samhället begriper/ingriper? 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar