En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

onsdag 15 maj 2013

Konsten att skriva ett sjukintyg

Besök hos allergiläkare för allergimedicin, kortison och ett sjukintyg. "Försäkringskassan godkänner inte sjukskrivningar" säger läkarens assistent redan i telefon (avseende allergi/kemikalieintolerans), men det är fel för jag har hittills fått mina intyg godkända för kortare perioder. (Lite konstigt när läkare och sjuksköterskor menar sig kunna avgöra Försäkringskassans arbete i förväg.) En trevlig handläggare som jobbar hos Försäkringskassan, och som förresten gick i min klass i skolan, sade en gång att det är lättare att få en månads sjukskrivning godkänd inom aktivitetsgarantin än att få sjukpenning inom ordinarie jobb. I vilket fall som helst krävs ju ändå intyg, både till Arbetsförmedlingen och arbetsplatsen i sysselsättningsfasen.
Läkaren reagerade när jag ville ha Tavegyl: "De fungerar som sömntabletter om man tar 2-3 stycken." Det visste jag inte och har inte tänkt använda mer än en i taget mot allergi. Jag fick Tavegyl rekommenderat mot klåda och svullen näsa tidigare hos en annan läkare när jag inte tålde Rinoxin (värsta yrsel och tryckande huvudvärk någonsin, lär vara ett av läkemedlen med de farligaste biverkningarna).
Tavegyl är en gammal beprövad medicin som fanns redan på 60-talet, men inte utan biverkningar för den skull. Jag hörde någon säga att hennes tänder strök med i förbifarten.

När jag får mitt sjukintyg med posten nästa dag, ser jag att det bland mina uppräknade symtom också står ordet "stress", vilket knappast borde tillskrivas mig utan snarare läkaren eftersom jag bara brukar få någon minut på mig vid mina besök. Jag ringer dit, och man säger att man menat kroppslig stress vid exponeringar, men lovar att ändra i intyget eftersom jag menar att Försäkringskassan och andra myndigheter redan förut hugger som pirayor efter minsta orsak att skylla kemikalieintolerans, och för den delen också allergier, på t ex just "stress".

Läste i morgonbladet innan resan till "den stora staden" för läkarbesöket, att värmländska doktorer är så dåliga på att skriva sjukintyg att inte bara patienterna går miste om den ersättning de är berättigade till, utan att också landstinget får mindre pengar från Försäkringskassan. I stället för de 1,5 miljoner som  budgeterats för förbättrat intygsskrivande fick man bara 224 000 kronor förra året. Skulle gissa att liknande gäller för en hel del andra landsting också. Det handlar om rättsäkerheten för medborgarna. 
Idag är Försäkringskassan extremt noga med att få exakta beskrivningar av hur symtomen påverkar arbetsförmågan, men undrar hur många av läkarna som egentligen förstått det? Men kraven på noggranna beskrivningar är tilltagna ända in i absurdum; vem hos Försäkringskassan är det som inte skulle tänkas förstå att arbetsförmågan torde vara nedsatt om den sjukskrivne med kemikalieintolerans inte ens kan andas på en arbetsplats med mögel och mycket kemikalier (kanske inte minst från mögelsaneringsvätska!)
Till och med en August Strindberg skulle nog idag gått bet på att författa ett intyg som skulle duga åt Försäkringskassan i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar