En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

tisdag 28 maj 2013

Ett besök hos giftets tempel

Den lokala Konsum-butiken är rena gift-templet för en både allergisk och kemikalieintolerant person som jag. Stora vagnar med blommor strax utanför och innanför entrén, och nästan hela butiken stinker av syntetisk parfym numera. Plastkassarna kändes kletiga och luktade parfym (återvinningsplast från tomma sköljmedelsflaskor?) men även papperskassarna luktade. Pappersnäsdukarnas omslag luktade också där de låg placerade bland parfymerade shampoo och duschcremer,  och toa- och hushållspapper går inte att köpa i den butiken för de är placerade mittemot starkt luktande sköljmedel.
Hittade Änglamarks ekologiska servetter, men deras omslag luktade också fast de befann sig långt bort från parfymerade produkter. Köpte en förpackning som inte verkade lukta, men när jag kom hem och öppnade den luktade servetterna starkt som av formaldehyd eller något annat giftigt. "Ekologiska" servetter?
Så här efteråt blev fingrar och tår röda, kliande och svullna. Halsen svider och tungan får ömmande blåsor. Slängde servetter och bröd, för det hade smittats av påsens lukt. Förra gången blev jag glad för man hade tagit hem kokosolja. Men burken stank och kokosoljan smakade bränt, och inte alls som den gör från hälsoaffären. Även plastfolien jag köpte luktade bränt.
Det kan inte vara "bara jag", för sådär luktade det inte i en annan affär som jag handlade i strax innan. Skulle tro att även personalen påverkas, för flera gånger när jag köpt refillkort till mobilen och sagt "Halebop" har man slagit in "Telia" i kassan och sagt "du sade "Telia". Törs knappt köpa refillkort där. Men inte att undra på. Själv var jag så omtöcknad av den kemiska parfymlukten (som verkligen inte luktade gott utan outhärdligt) att jag sade tack i stället för hej till kassörskan redan innan hon börjat knappa in varorna.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar