En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

fredag 19 juli 2013

Positivt/negativt

Är orden "positivt" och "negativt" någonsin objektiva omdömen, eller fungerar de helt och hållet som subjektiva värdeomdömen? När en person säger till någon annan: "Du är alltid så negativ" brukar det betyda: "Du tycker aldrig likadant som jag". När man får beröm för att ha gjort något positivt är det inte alltid självklart att saken är positiv för en själv, utan man har ibland gett efter för påtryckningar från andra.
Personligen börjar jag bli smått allergiskt mot de två orden, därför att de har blivit både utnötta och missbrukade för manipulerande syften. Och om man ska vara riktigt universell och holistisk, får man fråga om det överhuvudtaget finns något som är "positivt" i sig eftersom om man ska tro entropilagen så innebär en positiv händelse på ett ställe att något negativt måste ske på ett annat för att upprätthålla energibalansen? Åtminstone i ett slutet system, men vem vet om inte hela universum är ett "slutet system"?
Orden har förstås ett objektivt värde när det gäller att tyda medicinska prover och tekniska tester med mera. Vad jag inte gillar är när människor använder orden som värdeomdömen om varandra. Kanske borde man i själva verket ta det som beröm om "fel" person kommer och säger att man är negativ! Man verkar i alla fall ha gjort någonting bra där!
Hursomhelst har jag anat ugglor i mossen när vissa myndighetspersoner har använt dessa omdömen när det gäller mitt funktionshinder MCS, och skulle jag ha följt deras riktlinjer hade positivt blivit negativt för mig.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar