En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 15 juni 2013

Träna med Socialstyrelsen

Trots att Försäkringskassan de senaste åren har tagit emot metervis med läkarintyg som beskriver hur kemikalier i miljön påverkar min hälsa och arbetsförmåga, väljer min handläggare ändå att blunda för det och skrev fortfarande så sent som igår: "Beslutsunderlaget visar att din problematik med allergi av hösnuvetyp, av och till besvärande hosta......"  Jag vet inte hur människan tolkar språket, men hosta har aldrig varit mitt problem i sammanhanget, däremot yrsel, förlorad prestations- och arbetsförmåga, dimsyn, tillfällig sifferdyslexi i samband med kemikalie-exponering  från arbetskamraters parfymerade hygienprodukter och arbetsplatsens rengöringsmedel, samt senare reaktioner med ledvärk, hudreaktioner och förvärrade födoämnesallergier, huvudvärk, illamående och allmän influensaliknande symtom som sitter i dagar och ibland veckor. Detta låtsas hon inte alls om. Hon skriver att "försäkringskassan bedömer att du skulle klara ett arbete i en arbetsmiljö där det tas hänsyn till angiven känslighet, anpassade lokaler eller aktiviteter som anpassats med hänsyn till dina svårigheter" trots att hon fått ett intyg på att det är just denna anpassning som man inte kan erbjuda mig från Arbetsförmedlingens sida.
Och trots att hon vet att det inte finns några reglerade anvisningar om parfymfri policy på arbetsplatser, och att man även är utlämnad utan möjlig hjälp när den fysiska hälsan blivit totalt utslagen.
Jag tänkte likt hotellägaren i "Fawlty Towers" (när han tröttnat på kyparen för femtioelfte gången): "It would be quicker to train a monkey" när det gäller att få min handläggare på Försäkringskassan att förstå intygen min läkare skriver. Men inser att det kanske är just den träningen som erhållits efter Socialstyrelsens rekommendationer när det gäller kemikalieintolerans. Dessa hänvisade en läkare på ortens vårdcentral till, efter att hon vägrat låta mig öppna ett fönster i mottagningsrummet och fnyst som en apa över att jag inte kunde andas parfymluften där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar