En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

torsdag 13 juni 2013

Inte återställd efter dagens gift-tripp, Robert Lustig får vänta

Besöket hos allergiläkare idag varade som vanligt bara ett par minuter, men resan tur och retur är 20 mil och tar cirka två timmar sammanlagt. Ditresan gick skapligt, har börjat använda aluminiumfolie att klä bilstolen med - bara att kasta sedan och inga filtar att tvätta. Fungerar skapligt, så länge den inte går sönder. Patientresors chaufför tittade på mig som om jag kom från månen. Men visade sig senare lättsam och trevlig, och berättade attt han varit med och startat möten för elöverkänsliga, så det där med folien till bilstolen verkade nog för honom en aning malplacerat. Men jag berättade som vanligt om kemisk intolerans, dels för att slippa misstänksamma blickar inför mask, folie och "skräck" för spolvätskan till rutan, och dels för att sprida lite kunskap (tar chansen när den kommer!). Och som vanligt hade också denna chaufför en massa åsikter, riktigt vettiga den här gången om kost, motion och livsstil i allmänhet. Han menade att en Youtube-video med Robert Lustig vore något för mig, skulle visst handla om fett/protein-diet. Och varför inte - sen jag blev sjuk i MCS har kroppen vägrat frukt, potatis och torkad frukt med mera och faktiskt velat ha mer mättat fett och protein.
Men till hemresan ösregnade det och jag orkade inte att stå och veckla ut folie, så jag chansade på att åka utan. "Kläderna skyddar dig nog bra", sade chauffören och jag tyckte likadant för jag hade en ganska tjock jacka. Men när jag kom hem kändes huden på ryggen brännskadad, och både jackan och tröjan under luktade starkt parfymgift. Efter dusch, bikarbonat-bad och inoljning med kokosolja hade huden fortfarande rysningar och kändes som om den varit med om något traumatiskt, vilket det i och för sig kan vara när man reagerar adekvat på parfymgifter. För jag tycker att det är adekvat att reagera på syntetiska parfymer eftersom de faktiskt innehåller så många gifter, och som absolut inte kan vara bra för någon.
På kvällen många timmar senare känns huden fortfarande brännande och hela kroppen har ömsom feberfrossa och ömsom värmeattacker, och jag hör ett dånande ljud i öronen. Kläderna ligger i hinkar med bikarbonat och kommer att ta många omgångar att tvätta rena från parfymlukt. Undrar hur många dagar det kommer att ta innan man blir något så när normal igen? Känns betydligt värre den här gången än förra. Allt detta bara för ett två minuters läkarbesök.
Får ett brev från Landstinget där det står att jag har en liten avvikelse på ämnesomsättningsprovet, och bör göra om provet efter ett halvår. Kanske kan detta vara en av de bidragande förklaringarna till den kemisk intoleransen? Kollar på Robert Lustig för attt se om han har några tips. Ser ett par läsarkommentarer. Det ena säger: "Jösses, vad är det här för  doktor, han säger ät kött för det innehåller fibrer, men kött innehåller väl inte fibrer!" Nåväl, ska försöka se avsnittet om nyttiga (mättade) fetter när huvudet lyckats bli återställt efter dagens gift-tripp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar