En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

måndag 10 juni 2013

Klarade vintern med MCS i "fas 3" tack vare tur

Om man ska överleva fas 3 med kemikalieöverkänslighet gäller det att ha tur. Någon hänsyn eller anpassning av arbetsplatsen går inte att få, det har jag till och med skriftligt på. Eftersom vårdcentralen inte ville ta emot mig för att "jag gått hos allergiläkare förut" och allergiläkaren inte ansåg sig kunna hjälpa mig mer (bl a för att jag inte klarade att vara utan allergimedicin en vecka inför capsaicintest) blev jag utan läkare tidigare i år. Men som tur var hade de arbetslösa i denna fas rätt till en månads ledighet under sommaren.  (I den mån det kan kallas ledighet när man inte får resa bort utan måste vara tillgänglig varje dag ifall arbetsförmedlingen ringer samt logga in för jobbsökning.) Således utan möjlighet till sjukskrivning tog jag ut mina tjugo ledighetsdagar under vintern/våren.

Trots att många utnyttjas för mer eller mindre ordinarie arbetsuppgifter, där arbetsgivaren håvar in ersättningen istället för de arbetslösa (varför de nu ska kallas så när de jobbar, dock utan lön), har det nu beslutats att man nu inte längre får ha någon sammanhängande "ledighet" under sommaren. Idag kom ett brev: "De föreskrifter och allmänna råd som tidigare reglerade frånvaro i program har upphört att gälla. Det finns ingen rätt att ha semester för de arbetssökande som är anvisade till arbetsmarknadspolitiska program." Senare i brevet räknas några omständigheter upp när programdeltagare kan frånvara från programmet och samtidigt ha rätt till aktivitetsstöd, exempelvis:
"Begravning och bouppteckning inom familjen, läkarbesök, medicinsk behandling eller medicins rehabilitering som ordinerats av en läkare."  Och ifall att anordnaren/arbetsgivaren stänger för egen semester, får den arbetssökande ersättning under högst tio dagar under den tiden.

Vem har sagt att slaveriet upphört? I fas 3 måste deltagarna jobba utan lön, men nekas nu också varje form av semester tillsammans med familjen under sommaren. Avsikten med fas 3 verkar inte vara något annat än slaveri efter utfasning från samhället. Efter kritik bytte man namn från fas 3 till "sysselsättningsfasen" men namnet bör uppenbart vara "utnyttjandefasen".
Jag hade visst tur ändå när jag tog ut mina lediga dagar. "I grevens tid" också, eftersom detta beslut kom precis efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar