En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 15 juni 2013

Frisk eller funktionshindrad - för vem?

Hos AME (Arbetsmarknadsenheten) placeras vanligtvis personer som av olika anledningar har svårt att få jobb på den öppna arbetsmarknaden. Det kan helt enkelt röra sig om att man varit arbetslös för länge och därmed inte är attraktiv på arbetsmarknaden, eller att man har någon form av handikapp. Man tar emot onda ryggar, alkoholmissbrukare, mentala problem av olika grader och före detta fängelsekunder. Men att ta emot en person med kemikalieintolerans väckte stor indignation. "Jag är ingen doktor" ropade en arbetsledare panikslaget. "Vi kan absolut inte ändra på några parfymvanor, och har ingen plats för dig." En annan arbetsledare förklarade med minen av en citron marinerad i ättika, att jag var för negativ och borde flytta till dit där det finns en fabrik för förpackningar. "Det är blinda och döva och andra handikappade som sitter tillsammans och packar katedrar till sjukvården."
Dock har jag aldrig märkt att blinda eller döva skulle använda mindre parfymerade produkter än andra. Att försöka bunta ihop svårt kemikalieintoleranta med funktonshindrade av annat slag är en panikåtgärd och ett mycket dåligt förslag. De flesta kemikalieintoleranta är inte handikappade överhuvudtaget i en miljö utan mögel eller på annat sätt sjuka hus och kemikalier som till exempel parfymerade rengöringsmedel och andras parfymerade hygienprodukter. Men det har hittills varit det mest oöverstigliga hindret och uppfattats som det mest oerhörda någon kan begära på olika arbetsplatser.
En tid efteråt ringde AME:s chef och beklagade at jag "mådde så dåligt". Jag svarade att jag mår hur bra som helst, så länge jag inte förvägras en anständig  luft. Hon förslog ett De Handikappades Riksförunds café där man säljer kaffe, lotter med mera. Tyvärr springer ju kunder där och luktar rakvatten, deodoranter och sköljmedel där, så det luktar ända ut på gatan. Vi kemikalieintoleranta är inte ens handikappade, utan görs handikappade genom samhällets förpestning av luften med syntetiska parfymer i allt möjligt och omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar