En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

onsdag 3 april 2013

Vår tids bödel?

Brith Aspenlind säger i videon "Kan det bli värre" på Youtube, att Försäkringskassan genom sitt beteende idag skapar nya sjukdomar. Handläggare som saknar medicinsk kompetens att bedöma läkarintyg avgör de sjukas öde. Hon ställde också Reinfeldt till svars (i en annan inspelning, finns också på Youtube) om det här, men han vägrade eller vågade inte (?) svara på någon av hennes frågor.
Man kan fråga sig vad Försäkringskassans uppgift idag egentligen är, när de trixar och vänder på allt för att slippa sjukskriva i fall där det uppenbart är enda utvägen just då. Jag har till och med varit med om att handläggare hittat på att jag tackat nej till möte mellan läkare och FK, vilket inte är möjligt eftersom jag aldrig ens erbjudits ett sådant möte.
Trots att jag har både läkarintyg och rekommendationer från allergikonsulent att jag inte kan vistas i miljöer med t ex parfym eller målarfärg, blev jag placerad hos AME med 30 parfymerade personer samt dålig ventilation med målning och slipning som arbetsuppgift. När jag berättade att jag blev sjuk redan efter 10 minuter, uppmanade handläggaren från Försäkringskassan att jag skulle pröva mer tills jag blev ännu sjukare och uppsöka sjukhuset för att få antecknat i journalerna "som bevis". Är det försvarligt att missbruka ambulans och sjukvård på det sättet? Eller att riskera liv och hälsa, i vilket fall en förlängd sjukdomsperiod, när man dessutom inte har rätt till stöd från samhället t ex i form av LSS? Hoppas man på det sättet bli av med en till i statistiken?
För inte så jättemånga år sedan var det viktigt med hälsa och rehabilitering, men idag är det viktigare med utslagning. Allergikonsulent föreslog att jag skulle få göra arbetsuppgifter hemifrån, men Arbetsförmedlingens regler förbjuder det - ännu ett tecken på att man vill bli av med människor som av hälsoskäl inte klarar att ställa upp på vad om helst. Sittande regering verkar vilja (och håller redan på) vrida tiden tillbaka till innan folkrörelsens tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar