En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

tisdag 16 april 2013

Dags för en insändare

Idag skrev Arbetsförmedlingschefen  Lena Hertzberg ett svar på någons tidigare insändare om sysselsättningsfasen (fas 3) i Värmlands Folkblad: "Vi följer kontinuerligt upp att alla anordnare följer de regler och direktiv som ställs". Eftersom jag ställer mig lite tvivlande till det, skrev jag ett svar till hennes insändare och skickade till VF:

Det var visserligen inte jag som skrev skrev insändaren ”Lätt tjäna pengar på fas 3 VF 6.4” som Arbetsförmedlingschef Lena Hertzberg svarar på, men jag skulle ändå vilja säga att det  inte kan stämma att anordnare står för kostnaderna av t ex skyddsutrustning och den fysiska arbetsplatsen. På de platser jag varit i fas 3 har sagts att de inte har råd med t ex luftrenare som var helt nödvändigt för mig, eftersom jag har både allergi och kemikalieöverkänslighet och blir sjuk av den dåliga ventilationen och att det används parfymerade rengöringsmedel med mera. Jag köpte luftrenare för egna pengar till en av platserna men den räckte inte till för den dåliga miljön. Vid nuvarande placering sade man direkt att det inte finns pengar för minsta anpassning av miljön. Jag erbjöds målning och slipning utomhus eller att vara inomhus med dålig ventilation och cirka trettio parfymerade personer, allt detta på trots mot läkarintyg. Fast jag har mångfaldiga intyg och utlåtande från läkare och rekommendationer från allergikonsulent tyckte ändå Försäkringskassan att jag måste bevisa det ytterligare genom att pröva mer och därmed åka mer till akuten. Det finns inga tester för kemikalieöverkänslighet och jag undrade hur de skulle kunna mäta symtom som till exempel yrsel och fick svaret att de kan ju se om jag ramlar åt olika håll. Men om man stannar kvar så länge i miljön man blir sjuk av, att man ramlar åt olika håll är det svårt att själv ta sig till akuten och ambulanspersonalen blev sura när de en svår säsong fick komma tre gånger under en kort period eftersom jag också brukar få svårt att andas och svälja, och sade ”vi kan ju inte hålla på att åka här och ge dig syrgas”. Ytterligare en synpunkt är att om man riskerar liv och hälsa på det sätt som Försäkringskassan vill, förvärras också födoämnes- och korsallergier samt kemikalieöverkänslighet.  På grund av detta söker jag numera bara arbeten som kan utföras hemifrån, och vid förra arbetsplatsen i fas 3 tyckte också anordnaren att jag gärna kunde utföra skrivarbete hemifrån. Men Arbetsförmedlingens regler förbjöd det. Ska det föreställa: ”att ge deltagaren ökade möjligheter till arbete genom nya erfarenheter, meriter och referenser att använda när han eller hon söker arbete. Sysselsättningen ska vara individuellt anpassad….”? 

P S Insändaren kom in i Värmlands Folkblad (www.vf.se) den 18 april under rubriken "Ingen skyddsutrustning vid fas 3". Det var också två andra insändare som svarade på Lena Hertzbergs påstående: "Visst följer AF upp sysselsättningen...", under rubrikerna "Vad följer AF upp?" och "Slöseri". Det ska bli intressant att se vad Arbetsförmedlingschefen svarar....

PS.PS  Den 10 maj. Varken Lena Hertzberg eller någon annan från AF har svarat trots att en rad insändare efter detta följde med kritik av fas 3.

Uppdatering: Fas3 var den borgerliga regeringen/Reinfeldts produkt. Fas3 avskaffades av nuvarande regering med Socialdemokraterna/Löfvén.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar