En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

onsdag 24 april 2013

Sjuk vård del 2 och MCS/EMS Awareness Month i Maj!

Så länge jag "bara" hade allergi och kunde nöja mig med att få allergitabletter utskrivna fungerade det bra, både hos allergiläkare och allmänvård. Men när kemikalieöverkänsligheten blev allvarlig och man behövde sjukskrivning och eventuell utredning ifall det kunde ligga andra sjukdomar eller nedsatta funktioner bakom (har hört att hos vissa kan nedsatt sköldkörtel- eller binjurefunktion vara en bidragande orsak) blev det stopp. Hos allergiläkare var jag färdigutredd och skickad till vårdcentralen för hjälp i fortsättningen, och hos vårdcentralen blev man "utkastad" för att man tidigare gått hos allergiläkare och borde ha fortsatt med det enligt dem. Jag behöver fortsatt sjukskrivning, för vem vill öka på sina födoämnes- och korsallergier ytterligare genom att vistas på en högst olämplig arbetsplats tills man blir jättesjuk som "bevis" (Försäkringskassans förslag)?  Trots alla läkarintyg - vad har man egentligen alla dessa intyg till när inte Försäkringskassan bryr sig om dem? Jag har redan tvingats använda de flesta semesterdagarna  i stället för sjukskrivning därför att vården vägrar ta ansvar för den här sortens funktionshinder.

Trots remissen från allergiläkaren blev det ingen utredning om eventuella bakomliggande sjukdomar. Läkaren vid vårdcentralen vägrade till och med att låta mig öppna fönstret när det stank parfym i mottagningsrummet och nästan knuffade mig åt sidan så jag hamnade utanför skyddspapperet på britsen och ena tröjärmen fick på sig en otäck stickande lukt, misstänkt lik parfymerad tvättsprit. Hon lyssnade två sekunder på hjärtat och sade: "några slags jobbuppgifter måste du väl kunna göra?" utan att bry sig om några förklaringar om att när man förvägras en miljö där man kan andas, kan det ju inte bli fråga om några uppgifter alls.
Hos vårdcentralen blev jag idag utkastad för andra gången, då läkaren lät hälsa genom sköterskan i telefon att hon vägrar ge mig en tid för sjukskrivning och menade att Försäkringskassan inte godkänner sjukskrivningar på grund av allergi och/eller kemkalieöverkänslighet. Jag talade om i ganska beska ordalag att det inte är läkarens sak att avgöra om sjukskrivningen blir godkänd av Försäkringskassan eller inte, och att jag faktiskt fått vara sjukskriven i tre månader för detta förut. Plus att jag tänker göra en anmälan till Socialstyrelsen för att de nekar mig att gå hos vårdcentralen på den ort där jag bor för att "det inte finns något om min allergi i journalerna". Vilket det borde eftersom jag inte bara åkt ambulans till akuten där på grund av svullnader i halsen och andningssvårigheter, utan även fått cortison och allergimedicin utskriven där vid flera tillfällen. Jag vet inte om det är Sveriges sämsta vårdcentral, eller om det är brukligt att inget fungerar vid en vårdcentral? En gång när jag ringde dit, sade man hos tidsbeställningen - innan jag hade hunnit säga varken mitt namn eller mitt ärende - att jag inte kunde få någon tid för att "vi har inte gjort något schema, och läkarna blir så sura i ansiktet....."

Har förstås enligt det fria vårdvalet ringt till andra mottagningar inom rimliga avstånd, men får svaret "fullbokat lång tid framöver", och där lär man ju heller inte finnas i journalerna. Så nu har man alltså ingen läkare längre när man som bäst behöver det, och våren är här med allt sitt pollen som  mångfaldigar symtomen...... (Och så tror vissa att det är "bara" att gå till doktorn och bli sjukskriven!)  Förut fick tjugo procent av alla med SHR (sensorisk hyperreaktivitet) förtidspension. Idag får ingen det. Man anses inte ha nedsatt arbetsförmåga med ens en fjärdedel. Men det handlar ju som sagt inte om arbetsförmåga utan om arbetsmiljö. När ska de få in det i sina skallar? Men i maj är det Awareness Month för bland annat MCS (Multiple Chemical Sensitivity, varav SHR är en deldiagnos) och jag tänkte försöka skapa lite "awareness" hos sjukvård och berörda myndigheter genom anmälningar till DO (diskrimineringsombudsmannen), IVO (Inspektionen för vård och omsorg), kanske JO (Justitieombudsmannen, apropå Försäkringskassans inställning) men man skulle kanske också kunna tänka sig en gammaldags, hederlig polisanmälan av vissa för att de med sin ignorans sätter medborgares liv och hälsa på spel? Awareness Month i maj omfattar också andra sjukdomar eller funktionshinder under paraplybeteckningen TILT (Toxicant Induced Loss of Tolerance) som enligt forskaren Claudia S Miller omfattas av bland annat fibromyalgi, kroniskt trötthetssymdrom och elöverkänslighet. MCS och elöverkänslighet  brukar ofta följas åt - har man det ena brukar också det andra dyka upp förr eller senare, (kanske i en mildare form om man har tur) och hos vissa delvis på grund av alla giftiga kemikalier som elektrisk apparatur innehåller och som sprids när de värms upp. Elöverkänslighet är för övrigt också tabu i dagens samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar