En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

onsdag 4 september 2013

MCS botas inte av mumbo jumbo

MCS skiljer sig från andra sjukdomar i det att alla inte är sjuka i sig utan det är omgivningen som gör en sjuk genom att använda kemiska (giftiga) produkter i så gott som allting, så gott som hela tiden. Till råga på allt har de flesta svårt att förstå detta eftersom de inte kan känna det på sin egen kropp. Att komma med uppmuntrande tillrop, som till exempel att hoppas att man snart mår bättre, är sålunda lönlöst så länge som den andre inte tänkt ändra sin livsstil från parfymerade till oparfymerade produkter eller också hålla sig så långt ifrån mig som möjligt.

Ibland kan man få goda (och förstås välmenade) råd och tips, t ex om livsfilosofi och sätt att tänka som vid det här laget rika entreprenörer gjort föreläsningsturnéer om och sålt en massa böcker av. Däremot är det sällsynt att man får tips om de riktiga juvelerna i branschen, för de är inte kända för den stora massan. Så hände det sig en höst för trettio år sedan när jag arbetade kvällspass på ett bibliotek, att en ganska kortväxt och skäggig (om jag inte minns fel) man kom in i all hast för att lämna tillbaka en bok. "Den här skulle du läsa", sade han i förbifarten. "Det är en bra bok." Jag tog upp boken och bläddrade lite. Aha, det var Martinus, den danske kosmologen som skrivit "Livets bok", och som en danska jag mötte en gång hade läst 11 gånger. Hela serien! Kan väl bara säga att det var ett av de bästa tips jag fått, och det på bara två sekunder.

Men vill bara säga att som MCS-are är det inte filosofiska tips man behöver, utan vad man verkligen är i behov av är praktiskt stöd och tips från människor som vet vad de talar om. Hur man ska få vardagen att någotsånär fungera utan att bli förgiftad av parfymångor från tvättstugor, i shoppingköer, i sina egna hem och så vidare. Och vilka kosttillskott som kan tänkas avgifta och bygga upp kroppen. I mitt fall har en luftrenare inomhus och en andningsmask utomhus varit livsnödvändigt, och jag äter nu Chlorella, en alg som odlats i bassänger för att vara giftfria, och som sägs kunna avgifta kroppen. Det tog minst sju månader att hämta sig efter en arbetsplats i ett mögelhus, där det förnekades att det fanns mögel men där alla personliga saker fick kastas på grund av mögellukten. Men kroppens organ kan ju inte kastas och införskaffas nya, utan får restaureras efter bästa förmåga. Det bästa vore ju en livslång karantän från mögel och parfymer/kemikalier, men samhället river och sliter efter ens kropp och själ i sina försök att vederlägga det faktum att många blir sjuka av en dålig arbetsmiljö (och bostadsmiljö). Tyvärr raseras också mångas ekonomi när de inte kan arbeta i samma utsträckning eller inte arbeta alls längre på grund av alla kemikalier i miljön, och det kan då bli ouppnåeligt att köpa de hjälpmedel man behöver för att kunna hålla huvudet över ytan. Eftersom samhället inte vill erkänna miljöproblemet, är det också svårt eller omöjligt att få något ekonomiskt stöd till t ex luftrenare, andningsmasker och alla filter som går åt till dessa.

Idag är det ganska vanligt att man får tipset att läsa Eckhart Tolle, som haussades av Oprah Winfrey i ett av hennes program någon gång i slutet av 90-talet. Sedan dess har han sålt miljontals böcker som heter saker som "The Power of Now" där han säger saker som "life is now", samt beskärmar sig över ofoget att ockupera sig med förfluten tid och framtid istället för med nuet. Alla låter sig dock inte övertygas, däribland Time Magazine som skrev "A wash in a spiritual mumbo jumbo", och att det inte var till mycket hjälp för dem som letar efter praktiska råd. Själv undrar jag "i mjugg" om han ens heter Eckhart på riktigt, eller om han har tagit namnet för att det anspelar på den medeltide munken och filosofen Mäster Eckhart. Som dock verkade mer restriktiv med att strö lättsmälta visdomar omkring sig, men så blev han inte särskilt rik heller! Men jag har egentligen ingen rätt att kritisera Tolle eftersom jag inte ens läst honom på riktigt, men heller inte vill läsa honom eftersom han känns förutsägbar redan efter det lilla jag läst.
Hursomhelst, filosofi kan vara trevligt och nyttigt - men gör varken till eller från för min vardag med MCS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar