En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 12 oktober 2013

Den förgiftade generationen (?)

Jag har några gånger hört om allergiker som blivit friskare utomlands i mer "primitiva" länder, till deras egen förvåning. Kan det ha något att göra med att maten oftare lagas direkt på färskvaror, medan man i Sverige har långa lagringstider och många E-nummer? Men läste idag hur några MCS (kemisk intolerans)-drabbade personer blivit friska ute i öknen fast de där åt vad man skulle kalla skräpmat, medan de var sjuka i staden när de levde på en strikt hälsodiet. Fast kanske inte så konstigt när man tänker på att de förmodligen slapp civilisationens gissel i form av t ex parfymerade sköljmedel. 

Författaren Jack Kerouac kallade sig och sina vänner som var unga på fyrtio/femtio-talet "den utslagna generationen" (the beat generation), men vad ska man säga om nittiotalisterna som växt upp med elsmogen från trådlösa nätverk och i ett konstant giftmoln av kemikalier, inte minst från de hemska sköljmedlen? Jag mötte ett par med barnvagn och trodde först att det var ett par bekanta, men såg på närmare håll att det inte var de. Och gudskelov, med tanke på hur de stank av kemiskt parfymerade sköljmedel lång väg! Jag skulle aldrig klarat att stanna och prata med dem. Tyvärr är det mer regel än undantag att familjer med små barn och djurägare använder dessa hormonförstörande och allergi- och cancerframkallande  kemikalier i sina vardagsprodukter. Man blir riktigt bekymrad för både barn och husdjur. Det sägs att det här är den första generation på länge där barnen är sjukare än sina föräldrar.
Kommer barnens hjärnor att bli normalt fungerande i framtiden? Kommer det bara att finnas störd vårdpersonal när man blir gammal? Och hur svårt lider hunden utan att kunna tala om det, med en ägare vars kropp och kläder utsöndrar kemiska parfymer lång väg?

När jag tvättade med konventionella tvättmedel och använde sköljmedel mot statisk elektricitet, brukade jag ha mycket besvär av just statisk elektricitet. Sedan jag gick över till att tvätta med bikarbonat respektive ättika, har jag aldrig mer besvär av någon statisk elektricitet i kläderna, eller påslakanen som brukade spraka av elektricitet när jag skulle dra dem över täcket. Dessutom är kläderna mjukare nu. Förr ville gärna t ex handdukarna bli ganska sträva.

Istället för den kemiska "doping" som verkar tillhandahållas av de här medlen (höll på att trilla baklänges av giftstanken trots mask, när någon öppnade sin lägenhetsdörr när jag var på väg ner i trapphuset), skulle jag vilja rekommendera en naturlig "doping" för enstaka tillfällen, bestående av en halv tesked bikarbonat och en halv eller hel pressad citron (helst ekologisk, förstås) i ett glas vatten. Drack en sådan som PH-höjare i går kväll, men blev pigg som en mört och kunde inte sova. Måste komma ihåg att ta den tidigare på dagen nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar