En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 23 mars 2013

Inte välsignade av Försäkringskassan

Om man har funktionshindret kemikalieöverkänslighet och/eller allergi är man också persona non grata hos både arbetsgivare, Arbetsförmedling och Försäkringskassa samt blir bollad som en het potatis mellan dessa. Man får vara sjuk högst 30 dagar inom aktivitetsgarantin, så jag tänkte fråga om man räknar i kalender- eller arbetsdagar men handläggaren vid Af ropade redan innan jag knappt hann ställa frågan: "det är försäkringskassan" och tillade "jag är ingen doktor". Lite underligt, men jag gjorde som han sade och vände mig till Försäkringskassan. Men där kunde man heller inte svara på frågan och hänvisade mig tillbaka till Arbetsförmedlingen. Men jag bad ändå handläggaren ringa till någon överordnad för svar, jag behövde nämligen veta detta. Hon ringde (uppgivet) och jag fick ett långt svar på allt utom det jag frågat. (Vet fortfarande inte vilket som gäller.)

Jag fick en "sista chans" att vara kvar som arbetssökande (det är ju inte nådigt att vara intolerant mot mögel, parfym och andra kemikalier som är dagens standard på arbetsplatserna) och placerades hos AME - samma plats där jag förra gången utvecklade svåra födoämnesallergier pga av orenlighet och att man använde starkt parfymerade produkter (man kan undra om det senare brukar vara en konsekvens av det förra). När jag talade om att jag inte längre tål parfymer och skulle behöva en anpassning från deras sida beträffande t ex städprodukterna, skrek arbetsledaren som en gris redan i  telefon. "Jag är ingen doktor!" (Jag visste inte att man behövde vara doktor för att kunna använda oparfymerade produkter!?) För att vara rättvis måste jag tillägga att hon var gullig vid personligt möte senare.
Jag hade också skickat skriftlig information om funktionshindret för arbetsplatsens kännedom, men denna skyndade hon sig att skicka till Arbetsförmedlingen, som genast skickade den tillbaka till mig. Man tog också detta "att jag skickat papper "som anledning till ifrågasättande och klander från Af:s sida vid ett senare möte mellan mig, Af och Fk. När jag senare kom till AME förklarades att det varken finns plats eller ekonomi till någon allergianpassning (t ex ett rum med luftrenare). Det arbete jag erbjuds är inomhus med 30 parfymerade personer som kommer och går plus dålig ventilation, eller utomhus med målning och slipning. Allt detta på  trots mot både läkarintyg och rekommendationer från allergikonsulent.

Eftersom en diagnos godkänd av Försäkringskassan saknas kan man säga att man hänger i luften. Kanske lite som i Dantes "Inferno" där översta avdelningen i helvetet befolkades av visserligen oskyldiga, men ovälsignade själar. Det kunde röra sig om odöpta barn och hedningar. Idag skulle det kanske röra sig personer med funktionshinder inte välsignade av Försäkringskassan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar