En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

fredag 4 april 2014

Tokigt om våren

Ja vår´n, ja
ja vår´n, ja
tjong fadelladelli
dä ä e fina ti´
Da stecker sä ur jola
å guschelôv för sola
ho ä så gla å bli!
(Gustaf Fröding hyllar våren.)

Våren är "återuppståndelsen från de döda" enligt den gamla vegetationsmyten, och påsk-ägget en symbol för livet. Men våren kunde och kan vara försåtlig också, till exempel med tanke på de onda krafterna som ansågs vara extra farliga på skärtorsdag då häxorna for till Blåkulla för att under tre dagar fira orgier med själva djävulen. För säkerhets skull skjuter vi fortfarande påsksmällar för att hålla oknyttet på avstånd. Ett modernare oknytt är pollenallergin, som kanske på sätt och vis hör till kategorin kemikalieintolerans eftersom dess omfattning idag till stor del beror på att kemikalier i miljöföroreningarna sönderdelar pollenkornen som då lättare tar sig in genom luftvägar och ögon. Och kemikalierna som klibbar fast vid pollenkornen följer förstås också med in i kroppen. Om någon trodde det bara handlade om lite nysningar och rinnande ögon, är det bara att glömma. Både jag och många andra reagerar på pollen med ungefär samma typ av symtom som hos MCS (Multiple Chemical Sensitivity).

För övrigt hade många roligt i Värmland där man gick hårt ut till första april: en välskriven artikel i Värmlands Folkblad fick en och annan att sätta morgonkaffet i vrångstrupen, och förbannade läsare ringer tidningen, då rubrikerna säger att Hells Angels genom ett bulvanföretag har köpt stadshuset i Karlstad, och där skall ägna sig åt såväl tillverkning av skinnvästar som rådgivning till offentlig förvaltning. Universitet går enligt samma tidning ut med ett pressmedelande som avslöjar att man tagit fram en flygande kvastprototyp. Extra roligt, sade rektorn, med  tanke på att hon själv ägnat många år åt häxforskning!

Ett annan form av "aprilskämt" kommer från Försäkringskassan, som visar att man tagit bort min SGI (sjukpenninggrundande inkomst), bara några dagar efter erbjudandet att begära omprövning inom två månader. Jag har skrivit men inte ens hunnit skicka min begäran om omprövning, vilket visar det jag misstänkt; Försäkringskassan bryr sig inte ens om att läsa de synpunkter eller begäran om omprövningar de erbjuder. Den här gången var de bara lite för snabba med att avslöja det (eller också är så maktfullkomliga att de inte ens behöver låtsas att de bryr sig om vad man skriver). Precis som när jag förra året beviljats sjukpenning för en tremånadersperiod, men redan innan perioden var slut hade fått ett "hotbrev" att genast anmäla mig vid Arbetsförmedlingen annars ryker min SGI, och sedan motiverade att jag inte kunde få resten av sjukpenningen tiden ut, för då hade jag ju redan "skrivit in mig hos Af". Ljusår från den gamla sjukkassan (som den hette förr) som faktiskt tog hänsyn till både läkarintyg och folks väl och ve.

Om våren är det visst tillåtet att vara lite tokig. Vinguden Dionysos kom på våren ner från bergen på Kreta och fick skaror av fruntimmer att springa ut i markerna och slita både boskap och vilda djur i stycken. Riktigt så tokig behöver man ju inte bli, man kan till exempel nöja sig med att skriva en små-elak liten limerick.......
    
En handläggare ville spara
bad de sjuka att flyga och fara
sen bad han en bön
när han stod inför dö´n:
att må djävulen honom bevara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar