En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

söndag 26 januari 2014

Cold turkey, del II

Eller kanske motsatsen till cold turkey, eftersom den brukar uppstå när gifter går ur kroppen hos de  beroende medan MCS-are får sina förgiftningssymtom när gifterna går in i kroppen så att säga.
Det blev en "avgiftningspromenad" i skogen också denna helg; så är det när man bor i lägenhetshus och inget nytt med det, men det anmärkningsvärda är att man fortsätter att bli förgiftad av andras helt onödiga preparat eftersom de flesta hygien- och rengöringsprodukter numera också finns att köpa oparfymerade.
Efter promenaden mötte jag inne på Ica en mamma med ett spädbarn i vagn, och hon omvärvades av starka, giftiga och kräkreflex-framkallande sköljmedels-ångor. Jag tvingades "ducka" och fly åt andra hållet, men hur går det med det försvarslösa barnet i vagnen? De flesta förfasar sig när de ser en rökande mamma böjd över en barnvagn, men de syntetiska parfymerna i de olika hygienprodukterna innehåller just dessa gifter som finns i cigaretterna också.

Men det var inte "bara" husets festande människors parfymer som brände i lungor, näsa och hjärna som orsakade helgens numera tydligen obligatoriska "cold turkey", utan också den vitamin B12 som skrevs ut till mig som innehöll cyanokobalamin. Denna innehåller faktiskt cyanid, men i så små mängder att det inte anses skadligt, men det som kännetecknar MCS (kemikalieintolerans) är just detta att inte tåla även små mängder. Förra gången fick jag utskrivet Behepan som jag aldrig tog ut just för att den innehöll detta, utan bad om en annan sorts B12 utan cyanokobalamin. Då utlovades detta och det skrevs ut TrioBe till mig, och glad i hågen gick jag hem med den från apoteket, men upptäckte först när jag skulle ta en att denna också innehöll cyanokobalamin! Jag tänkte "vad sjutton" och klöv den i mindre delar för att testa ifall jag inte skulle kunna tänkas tåla den ändå! Jag svalde knappt en halv tablett, men redan strax efteråt "brände" och kliade det i ett öra och i hårbotten och fast det senare gick över uppstod en allmän sjukdomskänsla och en brännande rodnad i ansiktet. När jag gått och lagt mig senare satte det igång att "sticka" och klia över hela kroppen, och det fortsatte under några timmar, och dagen efter dröjde en "baksmälla" kvar.

Eftersom varuhuset tagit över en hel del av apotekets receptfria mediciner alltmedan apoteket tagit över mängder av varuhusens parfymerade produkter, finns numera ett medicinskåp bredvid kassabiträdet i affären. Jag var nyfiken på om även de här allergisprayerna innehöll syntetisk citronsyra (gjord av svartmögel, vilket inte precis är det bästa för allergiker men å andra sidan försäkrar det tillverkarna om en återkommande stadig kundkrets). Eftersom kassabiträdet var ung och nyanställd och fortfarande hade kvar sin entusiasm och nyfikenhet på kunderna, frågade hon om jag var allergisk och berättade om ett TV-program hon sett om en ny metod där pollenallergiker fick dra i sig en massas pollen, och sedan blev de kvitt sin allergi. Jösses. Om de vore så enkelt, hade jag varit kvitt min allergi för länge sedan efter de senaste svåra pollensäsongerna. Men återigen komplicerar MCS saken. Precis som man ofta får rådet att ta sprutor mot pollenallergi, sparkar jag bakut inte bara mot att ta sprutor som innehåller formaldehyd eller andra ämnen som kan framkalla överkänslighetsreaktioner, utan för att pollen trots allt inte är mitt största problem. Vore det bara pollen skulle jag fortfarande kunna t ex arbeta. Mot parfymer, mögel och de stora mängder kemikalier som används idag finns ingen medicin, vilket i sig skulle vara en paradox eftersom det ju i så fall hellre är dagens miljö och produkter som behöver "medicin".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar