En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 19 september 2015

Quatsch

Längst ner på botten i min byrå hittade jag ett anteckningsblock med en mycket prydlig handstil som räknade upp en hel vokabulär av tyska svärord och okvädningar. Den härstammade från en tysk vän jag hade på 80-talet som då tyckte jag kunde ha användning för denna ifall jag behövde skälla ut någon under min vistelse i Tyskland! (Vilket jag aldrig behövde.) Men jag minns att han själv brukade ropa Quatsch! ganska ofta på tal om olika saker, vilket inte innebar en släng av Tourettes syndrom som jag med min usla skoltyska skulle kunnat tro, utan är ett slagkraftigare ord än den svenska motsvarigheten för nonsens.

Att demokratiska och odemokratiska inlägg sprids med internets snabbhet skulle nog t ex inte Gustaf III ha gillat, då idén om en upplyst despot som visste sina undersåtars bästa låg honom varmt om hjärtat. (Precis som många andra makthavare vid den tiden). Och ibland kan man nästan förstå det, inte minst när man ser alla påstridiga, motsägande och förvirrande inriktningar där det med religiös glöd hävdas att just deras åsikter, politik eller diet är allena saliggörande för alla. (Jag skulle ha svultit ihjäl ifall jag lyssnat till allt man "inte bör" äta...) Fast under en tid har nu ingen kunnat undgå den samstämmiga kören som mässat att "gluten är farligt för alla", så att man nästan kunde tro att den kom från ärkeänglarna som håller i jordens fyra hörn. Som väntat har man dock på allra senaste tid börjat formulera affischer på sociala medier som lyder "det är inte gluten i vetet utan besprutningsgifterna i vetet som gör dig sjuk". För att inte tala om det genmanipulerade vetet. Nu väntar man bara på nästa steg, typ att Torgny Lindgrens gamla norrländska trätobröder ur Hummelhonung ska lyftas fram när de prisar vetet som hälsan själv!

Därför bänkande jag mig framför TV:n med intresse för att se första avsnittet av den brittiska vetenskapsserien "Sanningen om den perfekta dieten" häromkvällen. Men till min besvikelse inleddes den med att överviktiga personer trakasserades och stressades för att få dem att tröstäta, vilket fick åtminstone mig att tappa intresse för fortsättningen. Undersökarna log självbelåtet när de som resultat kunde konstatera vad alla tittare redan känt till i evigheter, nämligen att vissa har en tendens att tröstäta efter stress och därmed gå upp i vikt. Deltagarna var både män och kvinnor, men som vanligt fokuserade man mest på de överviktiga kvinnornas psykologi. I Go´kväll i kväll presenterade någon en bok om hur kvinnor terroriserats alltigenom psykologins/psykiatrins historia och de har dukat under av krav som männen fått vara ifred för, t ex har man sjukförklarat kvinnor som "inte haft tillräckligt varma känslor för sin make". Nio av tio som lobotomerades var kvinnor.

Vad man hellre undrar över är ifall det finns några undersökningar om hur mycket överflödig forskning som gjorts med hjälp av skattepengar? För några år sedan skrevs en norsk doktorsavhandling som heter "Mould growth in Buildings" där det menas att mögel i fuktskadade hus inte ger upphov till astma och allergi hos barn, och att det inte finns anledning
till mögelmätningar utan att man istället bör koncentrera sig på kemikalierna som emitteras vid fuktskador i hus. Den ledde till rubriker som "Muggsopp gir IKKE astma og allergi" i norska tidningar och till avhandlarens förskräckelse missbrukades den av t ex hyresvärdar för att slippa åtgärda fuktskador. De fick också vatten på sin kvarn som hävdar att Sick Building Syndrome uppfanns av tobaksindustrin för att skylla ifrån sig sjukdomsorsaker. Men precis som i fallet med dieterna glömmer man lätt att "One man`s medicine is the other man`s poison". En del blir alltså endast sjuka av kemikalier i t ex cigarettrök, parfym eller vacciner, andra endast av mögel men de flesta förmodligen av en kombination av båda. Vissa påverkas ju faktiskt också av mögel utomhus i naturen under sommar och höst. Och visserligen var det kanske inte just astma och allergi som de arkeologiska utgrävare dog av genom faraos förbannelse som utlöstes av mögel, men man kan gärna tänka sig att förbannelsen inte heller var nyttig för varken astma eller allergi. Folk vet ofta instinktivt att mögel inte är nyttigt, se bara på chefen som säger till anställda att det inte är farligt varken med mögel eller kemiska emissioner i fuktskadade hus, men själv väljer att placera sitt kontor i den minst skadade delen av huset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar