En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 8 februari 2014

Världens snabbaste detox? Och dags att damma av advokatens peruk....

Efter flera veckors "krigsföring" med sköljmedel och andra starka, syntetiska parfymer från undervåningen, vaknade jag i morse och trodde influensan var här. Värk i leder och muskler, feber, hosta och extrem slembildning i hals och luftrör som gjorde det svårt att ligga kvar i sängen, men å andra sidan bar benen knappt för att stiga upp. Försökte äta lite ekologisk gurka till frukost, men det fungerade inte heller, utan blev illamående av allt. Och värsta hjärndimman någonsin; jag skulle nog inte vetat min adress om någon frågat. Men influensan tonade bort rätt som det var, och jag började städa lite och göra andra saker, innan det underliga slog mig i hur en influensa kan försvinna mer eller mindre bara så där. Men detta visade sig bestå i att grannarna gått ut för att titta på vinterrallyt, och tog med sig den värsta svärmen av kemikalier omkring sig. Världens snabbaste detox? Dessvärre återvände de vandrande kemikalieexponeringarna senare, och därmed "influensan". Jag har förut märkt att luftrenare inte räcker till när folk av olika anledningar börjar använda onormala mängder parfymerade produkter. Just nu är trakten full av tillresta rallyentusiaster, som kanske i brist på duschmöjligheter preparerat sig med starka deodoranter. Och övriga som inte har tid eller ork att tvätta sig och sina kläder tycks vräka parfymkemikalier över sig, men så gör ju många människor alltid numera. Kanske för att produkterna finns där, man behöver bara sträcka ut handen mot hyllan när man handlar, och chansen att det är en produkt med stark lukt och många giftiga kemikalier är mycket stor. Men folk har också blivit rädda för att t ex hår ska lukta hår och istället bör lukta kemiskt. Liksom att hud inte får lukta hud, gubevars, utan bör ha en syntetisk blomdoft för att bli godkänd numera.

En annan förgiftad morgon ringde ett annat av nutidens gissel, nämligen en snabbpratare, den här gången från Försäkringskassan. Jag hörde absolut ingenting, det lät bara: "blablablabla" i mitt öra och jag bad människan tala långsammare, och tala om vad hon egentligen ville. Jo, hon ville att jag åter skulle anmäla mig som arbetssökande trots att Arbetsförmedlingen Rehab hade skrivit ut mig som arbetssökande för bara några månader sedan på grund av att jag inte klarar så kallade normala arbetsplatser med dess miljö av dålig ventilation, parfymerade städprodukter och parfymerade människor. För att inte tala om alla fuktskadade arbetsplatser med mögel och så vidare. Människan (som dock lät som en robot) från FK sade att "det är ditt ansvar och ditt liv" och att jag kommer att förlora min sjukpenningsgrundande inkomst om jag inte anmäler som arbetssökande nu samt går ut i sysselsättningsfasen på dito mögelarbetsplats.
Vid senaste mötet med handläggare från Försäkringskassa och Arbetsförmedling ville man att jag skulle "bevisa" kemikalieintolerans genom jobb med målning och lösningsmedel hos AME (Arbetsmarknadsenheten). "Då kan man ju se om du ramlar åt olika håll", sade handläggaren från FK. AF:s handläggare menade att jag var för negativ till att pröva detta. Dock var han själv väldigt negativ till min möjlighet att få en allergianpassad arbetsplats hos AME eller annorstädes. "Det är ingen idé", tyckte han. Jag hade då bara fått "pröva" på platser i den så kallade sysselsättningsfasen, som var placerade i mögelhus med parfymerade människor som städade med parfymerade rengöringsmedel, samt hos AME med dålig ventilation, 30 parfymerade personer samt arbete med målning och slipning. Men eftersom detta inte fungerade, var det heller ingen idé att försöka med en allergivänlig plats menade han. Vem sade "negativ"?
Men när hon nu ringer från Försäkringskassan igen, säger hon att Arbetsförmedlingen inte har någon rättighet att skriva ut mig därifrån på dessa grunder utan har skyldighet att hjälpa mig. Varför sade då inte handläggaren detta redan vid mötet då, kan man undra. Om Försäkringskassan å sin sida har jag nyligen fått veta att man bryter mot paragraf 4 i Förvaltningslagen om serviceskyldighet att hjälpa personer rätt vid sådana tillfällen. Ingen av parterna har alltså följt sina skyldigheter, utan försökt tysta mig på en plats där jag skulle gått under.  Försöker därför hitta lämplig advokat som kan "damma pudret ur den vita peruken", och ta sig an fallet som inte bara är mitt utan mångas runtom i Svea rike idag. Dessvärre lever vi inte i en demokrati eftersom man inte som enskild person kan få allmän ekonomisk rättshjälp i ett fall mot staten, utan skulle behöva vara en välbeställd person för att kunna betala advokatkostnaderna med mera själv. Dock finns det prejudikat med enskilda personer
mot Försäkringskassan, där den senare överbevisats att ha brutit mot sin serviceskyldighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar