En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

söndag 24 november 2013

Diskreta men långa steg i fel riktning...

Ännu en meningslös överklagan till Försäkringskassan, som man på förhand vet att de kommer att nonchalera därför att de anser det vara normalt förekommande med kemikaliefria arbetsplatser, det vill säga där man inte använder varken syntetiska parfymer i hygien- eller rengöringsprodukter, eller har emitterande byggnadsmaterial med mera. Var, undrar jag? De anser också att mina symtom inte hindrar normala arbetsuppgifter. Jag lämnar trots de hopplösa utsikterna in min överklagan på pin kiv, därför att många kanske inte orkar överklaga och jag vill ge Försäkringskassan en påminnelse om att MCS, dvs kemikalieintolerans är ett stort problem för många när det gäller arbetsplatser.
Jag skriver att "Orsaken till att jag vill beslutet ändras, är att motiveringen till avslaget är felaktig. Eftersom jag blir sjuk av så kallade normala arbetsmiljöer där det numera faktiskt förekommer en frekvent användning av parfymer i både personliga hygienprodukter, städning men också många andra kemikalier t ex formaldehyd i material, mattor, lukt från färg och trycksvärta t ex skrivare, arbetsmaterial, snus- och cigarettlukt från kläder och personer plus många andra lukter, men även luktfria kemikalier som märks genom att de bränner hud och luftvägar, och gör mig sjuk. Med hänsyn till att inte heller kunna åka kollektiva färdmedel eller bil till arbete p g a ovanstående faktorer, torde det vara uppenbart att min arbetsförmåga är nedsatt eftersom kemikalieintoleransen ger mig andningssvårigheter, yrsel, svår huvudvärk, illamående, svullna ögon, igentäppt näsa med mera. Genom normal slutledningsförmåga borde det vara lätt att inse att arbetsförmågan i sådana miljöer är nedsatt till mer än en fjärdedel. Eftersom det inte finns några lagar i arbetslivet om att ta hänsyn när det gäller syntetiska parfymer och andra kemikalier, är det inte möjligt i dagsläget att få en fungerande arbetsplats varken i ordinarie arbete eller som jag nu varit, i sysselsättningsfasen."

I en artikel som cirkulerat på internet skriver någon som påstår sig ha arbetat i 30 år vid Försäkringskassan, och som anonymt vill berätta hur det förekommer att Försäkringskassans jurister hjälper dem trixa och exempelvis ändra i sjukintyg för att slippa betala ut pengar. Man har i och för sig inga belägg för att historien är äkta, men tycker den verkar tillräckligt trovärdig när man tänker på hur det tidigare varit rubriker i tidningarna när en anställd vid Försäkringskassan erkände att han eller hon hade ändrat i sjukintyg.

Jag skickar med "Klargörande kring kemisk intolerans" av professor Steven Nordin, liksom jag lämnade detsamma till en handläggare vid kommunen som menade att "det måste ju finnas någon medicin du kan ta..." trots att det i klargörandet uttryckligen står att man i nuläget enbart kan spekulera kring möjliga behandlingsformer, och trots att jag träffat henne förut och talat om att jag har svårt att tåla kemikalier i vanliga mediciner. Hon sade att hon var skolad som farmaceut från början, och började prata sig varm om mediciner - uppenbarligen psykofarmaka eftersom det sägs vara en populär metod att "bemästra krångliga fall" vid ortens sociala avdelning. Man har sett en och annan relativt ung människa bli förvandlad till en zombie genom att man övertalat dem till en medicinering och fört in dem i ett läkemedelsberoende, fast deras problem från början varit till exempel ekonomiska eller krävt andra mer praktiska lösningar.Hon blir sur när jag säger att enda sättet att bli frisk är att undvika kemikalier, vistas i frisk luft, försöka äta ekologiskt och liknande saker. Att långsamt ta livet av en kemikalieöverkänslig med just kemikalier frestar nog med tanke på besparingar. Överhuvudtaget tycks en slags "New World Order" har tryckts ner över öronen på både styrande och tjänstemän i dagsläget, där ingen som helst individualism eller eget tänkande ur folklagren uppmuntras utan tvärtom - man vill ha en foglig fårskock som gör allt vad överheten säger. En svensk tiger, som man sade under andra världskriget.
För bara några dagar sedan röstade riksdagen igenom ett beslut att nedmontera delar av offentlighetsprincipen, där det inte ska finnas någon insyn i de uppgifter som utbyts mellan myndigheterna i olika länder. Det innebär en inskränkning i yttrande- och tryckfriheten. Det är ett svek mot löftena som gavs vid Sveriges inträde i EU och ett steg i riktningen mot något som liknar fascism. De enda partier som röstade mot inskränkningen var Vänsterpartiet och Miljöpartiet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar