En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

torsdag 23 februari 2023

Boktips: Kairos

Jag har nyss läst Kairos av tyska författaren Jenny Erpenbeck. Kairos är det lyckliga ögonblickets gud, eller den tid när vi lever i olika tider samtidigt. Det intressanta med boken tycker jag är beskrivningen av omvälvningen när Berlinmuren revs och invånarna plötsligt levde i två olika världar. Men det var väst som gällde, och en mängd människor förlorade sina försörjningsmöjligheter när stora delar av Östberlin monterades ner; alltifrån kulturliv till företag och sociala institutioner. Bokens huvudperson Kathrina ser det ibland som att man förlorar kultur och blir en konsument som kan välja mellan en massa onödiga varor i stället. Plötsligt fanns coca-cola i alla hörn. Någon sade att där Karl Marx misslyckades, lyckades Coca-cola med att förena alla världens proletärer. Många jublade när muren revs och det var självklart för oss i väst att det innebar frihet, men jag hade aldrig läst förut om nackdelarna och åsikter från dem som hade det bättre innan.. Det tycker jag är största behållningen av boken, som annars handlar om Katharina som träffar en 35 år äldre, gift man som hon startar ett förhållande med. Mannen är väldigt irriterande på många sätt - bl a en stor narcissist enligt mig, och jag irriterar mig också på Katharina för att hon inte gör sig av med honom, men förvånas också över acceptansen över otrohetsaffären i Katharinas familj och omgivning. - Ja, han är ju intressant, säger Katharinas mor som kände honom, han var hennes handledare vid universitetet. Jag skulle gärna läsa fler böcker om människorna i öst tiden vid för Berlinmurens fall, men utan huvudpersoner som de här... Men boken är ändå läsvärd inte minst för miljöbeskrivningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar