En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

måndag 8 augusti 2022

Lägenheten

Numera när var och varannan absolut ska skriva en deckare, skulle jag lätt kunna skriva en rysare med det för en rysare perfekta namnet "Lägenheten", byggt på verklighet. Man ser ett relativt vackert hus i ett till synes lugnt område, men vad finns innanför fasaden? Första minnet av huset var när en blind granne utan timer glömt stänga av spisen, och när jag gick in för att rädda henne ur rökdimmorna var det första hon gjorde sätta sig och röka. (Jag hade flyttat från ett annat hus där grannen nyss bränt upp nedersta våningarna.) Men jag ville gärna flytta upp några våningar där det finns balkonger och flyttade direkt jag fick möjlighet. Grannen under var trevlig men tyvärr alkoholist och där stadens alla fyllon verkade få plats i hans lilla lya. Sen dog de ut av naturliga orsaker men grannen längre framöver visade sig creepy på ett annat sätt. Vi kan kalla honom Benny. Benny hade flyttat från eget hus och tyckte det var kul att lyssna på lägenhetsgrannar med en "apparat"; om man tycker det är obehagligt i filmer där någon i en lägenhet är avlyssnad av polisen är det inget mot Bennys dygnet runt-uppkoppling. Jag tror man avlyssnade till och med under toaletten för när man spolade var det någon som gallskrek. De skrek när man tappade en knappnål. Tydligen avancerade grejor. Benny smög ner i källartrappan och kikade upp när man gick ut, och smög några gånger bakom en i affären. Sen flyttade han till vi kan kalla det Stockholm men lät drogberoende ungdomar härja fritt i hans lägenhet. Han förnekade det i sms: "Skyll inte på min grabb att han skulle knarka", vilket jag inte hade gjort och visste inte ens att hans grabb var där. Men nu hade de blivit så paranoida av allt avlyssnande att de trodde det var något skumt med vartenda steg jag tog och började för säkerhets skull följa efter ute också. Vid något tillfälle hade någon i all hast och drogdimmor fått på sig en lång kjol, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta men å andra sidan visar ju modemagasinen nu manliga modeller i kjol så det kanske bara är att jag är lite efter min tid...Till slut fick till och med Benny nog av drognästet, det renoverades och en ny innehavare nyss kommen från "en lång semester" tog det hela ett steg längre: nu kunde alla illegala nattklubbar slänga sig i väggen. Nu blev det dygnet runt-klubb med gratis dygnet-runt passiv drogrökning för närmaste grannar. Sen råkade visst "nattklubbskungen" slå en yxa i huvudet på någon, sedan visade sig lägenheten bli befolkad nattetid av "spöken" som funnit den perfekta platsen att helt inkognito och i lugn och ro tillverka droger. Dock inte lugn och ro för mig som fick covid-19-liknande symtom av giftiga kemikalieångor. Det byttes lås flera gånger, men spöken tar sig som bekant in ändå och polisen som uppmanade att ringa akut nästa gång så de kunde tas på bar gärning, brukade skylla på att de inte hade någon bil inne och råkade det finnas bil skickade de ingen ändå utan skulle "upprätta ett ärende" (populär klyscha utan direkt innehåll). Enligt vicevärden hade det helt fräckt sålts utanför hennes kontorsfönster men polisen var inte överdrivet intresserade.En invandrare som körde taxi höll på att köra av vägen under en skrattattack när jag råkade nämna att polisstationen hade stängt för semester, när vi körde förbi. Spöken, yxmän, droger och en polis som kanske eller kanske inte existerar - kan man begära mer om man vill börja en ny karriär som rysarförfattare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar