En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

måndag 31 oktober 2016

Värre än clowner - en baguette!

"Om man vill leva länge, behöver man ha många sjukdomar" sade en lärare jag kände en gång. Underförstått att man då är försiktigare och inte tar så stora risker med sin hälsa. Men kände mig så pass frisk att jag häromkvällen intalade mig att jag borde tåla en sån där halvbakad baguette som man gräddar färdigt i ugnen. Man är ju van att bli ivrigt påhejad att "utsätta sig" när man har kemikalieintolerans, och kände mig riktigt duktig...  Åtminstone tills jag fick akuta sväljsvårigheter, halsen svullnade riskabelt och rösten försvann. Tur att man har kortison hemma och en adrenalinspruta i reserv eftersom jag förmodligen inte hade fått fram ett ljud i telefon ifall jag blivit tvungen att ringa ambulans. (Men ambulanspersonal är ju heller inte så förtjusta i överkänsligheter, utan har mest verkat besvikna att man överhuvudtaget levat när de anlänt. Jag minns en, som i förbittring över att jag kvicknat till efter syrgas vid ett tillfälle av en svår överkänslighetsreaktion, kastade kudden efter mig och sade: - Nu kan vi ju inte använda den här kudden när du haft den!)
Jag kunde bara hoppas att ingen oskyldig skulle få skulden för mord, ifall den ondskefulla baguetten skulle lyckas kväva mig men lyckades gudskelov häva reaktionen själv hemma.

Många har varit rädda, arga och moraliskt upprörda på grund av några stackars ensamma, uttråkade clowner som fördrivit tiden i väntan på Halloween här. Men en snudd på nära-döden-upplevelse med en baguette full av E-nummer och mjöl besprutat med glyfosat är så mycket mer skrämmande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar