En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 15 juni 2024

No content

 I stället för att ropa: "Kom og köb  banäääner!" som danska fruktförsäljare hördes göra i vartenda hörn av Köpenhamn på min tid, tror sig numera marknadsförare ha kommit på ett smartare knep, "content marketing", på nätet förstås där man menar att ett relevant innehåll riktat mot en viss målgrupp ska sälja mer än en mer ogenerad, öppen uppmaning att köpa. På så sätt har även äldreboenden numera försökt bygga upp sin image bl a i sociala medier. Elisabeth Carlstedt, doktor i socialt arbete vid Lunds universitet, har i en doktorsavhandling visat på diskrepansen mellan bilden man byggt upp av glada åldringar som har en massa aktiviteter, fester och resor och verkligheten där man måste ha ett omfattande vårdbehov för att överhuvudtaget få en plats på ett äldreboende. Och anhöriga som vittnat om att gamla ramlat och blivit liggande i timmar eller en hel natt trots 50 larm på klockan. Mer yta än innehåll i "content marketing" alltså? Ett annat område är förstås hälsobranschen. Barbara Ehrenbach gjorde i sin senaste bok Att lura åldrandet upp med wellnesshysterin som omsätter miljarder utan någon vetenskaplig grund.  Och ändå har de flesta människor nuförtiden möjlighet att kolla upp, jämföra och ifrågasätta alla påståenden, men många väljer ändå att tro blint på en falsk metod ända tills verkligheten kommer ikapp och man har blivit lurad på både pengar och hälsa.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar