En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

måndag 18 mars 2024

Bumerangeffekten

 Genom åren har jag märkt att personer som förnekat och hånat t ex elöverkänslighet eller överkänslighet mot parfymer inte sällan själva drabbas av samma fenomen. Orsaken kan vara att de använder parfym och andra kemikalier som ökar antalet mastceller i kroppen som skydd mot toxinerna, och ökat antal mastceller i sin tur kan orsaka överkänsligheter och matintoleranser. Samma bumerangeffekt kan ses hos hatare i media; senast berättar en mamma i min morgontidning att hon försökt sprida förståelse för sin autistiske 4-åring på TikTok, men mötts av kommentarer som att de borde åka till Schweiz för dödshjälp och skaffa en hund istället. Det är inte riktigt normalt med den sortens hat som kan bero på avvikelser i  hatarnas  egna nervsystem, som de i sin tur för över till sina egna barn i framtiden och därför kan man se att hatare av neurologiskt handikappade barn inte sällan själv får sådana. En slags förmån att lära, kanske. Ytterligare en bumerangeffekt är väl att det försvarsrustas så mycket i världen nu att ett tredje världskrig verkar oundvikligt. Man märker av mycket spänningar i luften; senast igår när jag stod och väntade på en taxi gick en man fram och tillbaka på vägen och hade raseriutbrott i sin handsfree mobil och skrek så det hördes i hela skogen. Han stannade när jag råkade titta på honom och jag fick lov att vända mig bort så att han inte blev ytterligare triggad. En annan person sitter i en bil på parkeringen utanför och rusar med motorn nätterna igenom. Det började när husen skulle fasadrenoveras med mycket oväsen dagtid; då tyckte någon det var bra läge att passa på med oväsen även nätterna igenom också för att kunna beröva alla vila och sömn. Jag gissar dock att bumerangeffekten slår hårdast mot personen själv; vi andra ligger ju bekvämt i våra sängar och kan ju ta öronproppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar