En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

lördag 3 februari 2024

Giftbomben sköljmedel

 "Allting går att sälja med mördande reklam; kom och köp konserverad gröt!" sjöng de på radion när jag var barn. Då kommer jag att tänka på bluffen sköljmedel: inte nog med att det är en ren giftbomb full av hormon- och nervsystemstörande kemikalier, det är också en produkt som luras på folk eftersom moderna tygmaterial inte behöver sköljmedel. Tvärtom kan sköljmedel förstöra t ex träningskläder (som det täpper igen porerna på), kashmir, ull, frotté (som förlorar uppsugningsförmågan). Jag visste att de vidriga parfymerna eller för att tala klarspråk, stink-ämnena i sköljmedel är gjorda för att sitta kvar för evigt i tyger (hur många plagg har inte hur många fått slänga sedan de kontaminerats i tvättstugorna?), men jag visste inte att de också kapslar in lukter t ex svett i träningskläder förrän jag läste om det på en träningssida. Men ännu värre är senare forskning som visar att inte bara modern kan skada foster genom att använda kemikalier utan även fadern kan överföra genetiska skador som arv efter att ha utsatts för kemikaliepåverkan. Inte undra på alla diagnoser barnen får idag.  En annan bluff är att sköljmedlen skulle motverka statisk elektricitet. Förr i tiden när jag använde sköljmedel led jag av förskräcklig statisk elektricitet, håret stod på ända och sprakade när jag skulle klä på mig och fick t o m stötar som gjorde ont. Det är länge sen jag var med om det, när jag tänker efter upphörde det när jag slutat med sköljmedel mot statisk elektricitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar