En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

torsdag 23 november 2023

Djävulens gardiner, Occams rakkniv och vaccin

 Noterar att jag inte satt upp några gardiner än, så länge sen som fönsterbytet i april, men det kanske kvittar för gardiner lär ju vara "djävulens underbyxor" enligt laestadianerna (religiös sekt i Norrland förr). 


Noterar också att drogberoende personer tycks leva i  föreställningen att de är eviga tonåringar även när de börjar få grått hår och comviqfrisyrer (hår med dålig täckning). Någon sade på radio häromdagen att de som använder droger gör det för att de inte gillar verkligheten som den är. Det fick mig att tänka på en entusiastisk sommarpraktikant  från hotell- och restaurangprogrammet som kom en sommar när jag jobbade i kök. När hon hamnade mitt i den ångande, kokheta verkligheten, omringad av enorma mängder kantiner i alla former och storlekar drabbades hon av panik. "Det gäller att gilla läget", rådde en förbipasserande kokerska som jobbat i 20 år. Men innan sommaren var över hade praktikanten bestämt sig för att bli advokat istället! Men att gilla läget kan vara nödvändigt ibland, och är utgångsläget och regel nummer ett inte minst när man ska lösa ett brott, menar Leif G W Persson, professor i kriminologi.  Regel nummer två enligt honom är att hata slumpen och som nummer tre kommer Occams rakkniv, dvs att den enkla lösningen oftast är den bästa om alla relevanta premisser är uppfyllda. Men frågan är om man ska gilla läget apropå  vaccinhysterin som råder idag. När jag var barn "på stenåldern" var man noga med att man skulle få högst en vaccination i taget och vänta månader och gärna halvår innan en nästa, plus vila och ta det lugnt efter en spruta och hålla koll på eventuella kroppsreaktioner.  Men så inte numera! Nyligen fick jag ett brev: "Nu är det dags för dina vaccinationer!" Influensa, Covid 19 och pneumokocker, alla på en gång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar