En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

tisdag 11 september 2018

Form och innehåll

Ett splitternytt styre såg dagens ljus i kommunhuset, där Socialdemokraterna varit "cementerade" sedan urminnes tider. Det nya partiet startades av två poliser bl a utifrån ortens drogproblematik. Den ene har redan gjort en hel del positivt för kommunen, bl a instiftat Juldagsbadet (utomhus, i isvak)
eller "Ice Bear Challenge" som det döptes till, där pengarna går till välgörande ändamål. Det är ett demokratiskt parti som "är till för folk" om man får citera Erik Beckman, och som lagt örat mot marken bl a när det gäller folks önskemål om skolan. Det ska bli spännande att se hur det går!
Socialdemokraternas ordförande säger: "Det jag är lite orolig för är att man ska satsa på skolbyggnader istället för skolan, för det är skolan det behöver satsas på".
Jag skulle vilja mena att "utan formen inget innehåll", eftersom en fungerande byggnad med bl a bra inomhusluft kan vara avgörande för vakenhet och inlärning. Jag  gick i en gymnasieskola med ytterst dålig kvalitet på inomhusluften, säkert emitterande byggmaterial och mögel m m där många klagade på huvudvärk, trötthet och att de "inte fattade" lärarnas budskap.

Apropå innehåll och form: även en ny deckare såg dagens ljus, skriven av en ortsbo. Jag håller som bäst på att läsa "Skuggor under ytan" av Lars Svensson, det är första delen i en serie, och det kanske är extra roligt eftersom jag tidigare var arbetskamrat med författarens mor. Som ganska van läsare av kriminalromaner tycker jag nog att den är minst lika bra som många andra, och jag gillar de övernaturliga inslagen. Han har säkert läst sin Selma Lagerlöf...  Språket gör dock att jag tar mig för pannan både nu och då, speciellt eftersom han är lärare i svenska. Hans favoritord tycks vara "parkera", och det återkommer genom hela boken. Det är inte bara bilar, utan allt från personer och byggnader till skrivblock som ständigt parkerar; "han sträckte sig efter skrivblocket som parkerade längre bort på skrivbordet". Samtidigt som jag hoppas hans nästa bok får en ordentligt korrekturläsare, så begriper jag förstås att han vill skriva med ett eget, personligt språk och spränga in lite lokala, värmländska ord som "skvatt", även om det förmodligen är obegripligt för icke lokala läsare. I Svenska Akademiens ordlista kan "skvatt" ha två, motsatta betydelser: ingenting eller fullständigt, t ex "begriper inte ett skvatt" eller "skvatt galen". Men i den lokala varianten är "skvatt" synonymt med att bli överraskad eller skrämd. Men det är svårt att lägga ifrån sig boken p g a den intressanta intrigen.
Kanske har det ändå blivit en gnutta för mycket kuslig läsning i höstrusket, för när sen Annie Lööf dyker upp i tv-rutan och gnatar sitt gamla mantra (hur mycket hon önskar att störta Löfvèn för att kunna ta makten) tänker jag på en galen papegoja och skulle helst vilja skynda mig dra ur sladdarna och ställa in TV:n i garderoben. Samt kanske lägga ett lakan över för att undvika att hennes "spöke" tar sig ut från apparaten på någon telekinetiskt vis, och sitter och hackar på ens fönsterbräda när man vaknar  i morgon...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar