En blogg om kemikalieintolerans som tabu i dagens samhälle!

söndag 15 februari 2015

Voodoo grannar emellan

I en stuga längs vägen riskerar en 74-årig man att kvävas på grund av att grannarna envisas fortsätta med vedeldning trots att de känner till skadan de orsakar. Och trots att de vet att mannen vill flytta men inte lyckats få sitt hus sålt, hängde någon som hotfull uppmaning till att flytta ut en "voodoo-docka" med en andningsmask (och hoprullad madrass på magen) på väggen. Så här skriver han senast:

"Kl. 22.20. Öppnar jag lilla dörren (25 cm öppen) på garaget jag har ljuset släckt inne för att känna om jag kunde starta ventilen tillbaka....just när jag öppnar så är det en person ut mot blåa huset mitt framom mitt hus...som skriker något jag uppfattar inte det första han skriker men på slutet lyder du din jävel....rösten verkade bekant för mej....men jag stängde dörren snabbt för här kan allt hända....såg ingen i mörker.....detta är ett av alla hot och trakasserier jag fått...."

Man kan tycka att militären borde kunna vara behjälplig att rycka ut med gasmask och även mot terror från grannar i en dylik situation. (Då fick de också praktisk övning och lite att göra i fredstid!)
Det verkar som även de som påstår sig inte märka något av miljögifterna de sprider omkring sig ändå själva skadas, t ex att hjärnan "kidnappas" och förlorar både empati och vanligt bondförnuft. Naturvårdsverket säger att elda med ved i tätbefolkat område är olämpligt och är en relativt stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar som ger upphov till sjukdomar i andningsvägarna, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Naturvårdsverket menar att vedeldning bör ersättas med t ex centralvärme där man bor nära andra. Exempel på skadligt innehåll som sprids med vedrök är svaveldioxid, bens(a)pyren, kväveoxider, formaldehyd, stoft/partiklar, naftalen, kvicksilver, bensen, polyaromatiska kolväten och dioxin.  

Lika illa som vedrök från grannar, är förstås parfymerna på arbetsplatser! Det är ju en sak ifall det är en liten, privat arbetsplats där ingen upplever sig bli sjuk av det, men saken kommer genast i ett helt annat läge med en stor, offentlig arbetsplats eller till och med en arbetsplats dit arbetsprövande som inte tål parfym hänvisas. I mitt fall tvingades jag lämna en arbetsplats trots att jag hade eget rum, därför att det inte hjälpte när folk ändå kom in och var starkt parfymerade och hela övriga huset förpestades av kemiskt parfymerade städmedel, diskmedel, tvålar och parfymerade människor. En av de sista dagarna jag var där, kom två starkt parfymstinkande personer in på besök och beklagade sig: - Det måste vara trist att vara tvungen att ha eget rum. Den ena av dem som menade att lite parfym fick jag väl ändå tåla, fick inte långt efteråt en hjärtinfarkt och den andra avled för ett tag sedan (jag vet inte av vad), men gissar att båda skulle ha vunnit på att inte marinera sig själva i gifter som bensaldehyd, etylacetat, toluen, bensen, formaldehyd och en massa ftalater. Precis som statistiskt sett ovanligt många har dött en för tidig död på mina tidigare arbetsplatser som varit förlagda i dåliga inomhusmiljöer med bl a mögelgifter och andra toxiner.

Ska man gissa att kanske 74-åringens grannar som till varje pris försvarar sin vedeldning och så att säga är beredda att gå över lik för att fortsätta med den, sorterar ut sig själva till sist? Men för att bespara nästa granne samma onödiga procedurer, måste fler väcka politiker och kräva förbud för vedeldning i tät bebyggelse: Miljödepartementet.registrator@regeringskansliet.se

Apropå miljömål, lagar och förordningar - hur väl lever myndigheter och andra egentligen upp till dem?!

SVERIGES MILJÖMÅL
"Miljömålen ska styra valet av de åtgärder som krävs för att nå dit och kan fungera som gemensamma riktmärken för allt miljöarbete, oavsett var och av vem det bedrivs. Målen är vägledande vid tillämpningen av Miljöbalken" Miljömål 2: Frisk luft
"Luften ska vara så ren att människors hälsa samt djur, växter och kulturvärden inte skadas." Miljömål 4: Giftfri miljö
Miljön skall vara fri från ämnen och metaller som skapats i eller utvunnits av samhället och som kan hota människors hälsa eller den biologiska mångfalden.
(Gäller bl.a. olika utsläpp och där gifterna t.ex. kan spridas med vindar.) Miljömål 15: God bebyggd miljö
Städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. I förklaringen står att "Målet innebär också att människor inte ska utsättas för skadliga luftföroreningar, bullerstörningar, skadliga radonhalter eller andra oacceptabla hälso- eller säkerhetsrisker."

MILJÖBALKEN

…säger att människans hälsa och miljön ska skyddas mot störningar, som har psykisk eller fysisk verkan. Dessutom störningar som i första hand påverkar välbefinnandet negativt ur medicinsk eller hygienisk synpunkt. Man ska utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och ta hänsyn till personer som är något känsligare än normalt.



 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar