Det är säkert en fördel att ha läst Suzanne Bröggers tidigare böcker när man läser hennes nya bok "Mischling. En frisörs bekännelser", då man kan känna igen personer som Maryat och "Potifar" (kallad Max i hennes tidigare böcker men hette egentligen Philippe) och flertalet andra. Men man kan också lätt känna igen att många i sällskapet på slottet Taverney i själva verket är olika aspekter av henne själv och hennes "inkarnationer" under olika delar av hennes liv. Ett sällskap hon kallar "haute couture-flyktingar" har samlats för att försöka rädda världen som håller på att raseras omkring dem. Att man framhåller väst gentemot resten av världen beror på rättsstaten, demokratin och detta med "frihet, jämlikhet och broderskap", men hela det perspektivet håller på att förloras när man börjat spekulera i "etnicitet, kvadratmeter och religion". Och det goda kommer att vara försvunnet för alltid om man fortsätter tänka i begrepp som "vinnare och förlorare", menar man.
En av hennes, som jag uppfattar det, alter egon i boken funderar över i vilken betydelse judarna haft för tillblivelsen av den amerikanska identiteten, både när det gäller film, kultur och vetenskap, men tror dock inte att judarna har en framtid bortsett från "museumsjudarna" som lever utanför tiden med öronlockar och peruk. Den intellektuella traditionen med alla Nobelpris kan inte en etnisk identitet överleva på i längden; den blir assimilerad, urvattnad, säger Zuckerman, ett av hennes alter egon. Man menar också att litteraturen snart är utdöd, eftersom folk numera saknar den förmåga till stillhet och koncentration som krävs.
Brögger påminner också om ursprunget till alla konspirationsteorier som faktiskt skapades i tsar-Ryssland vid sekelskiftet; Zions vises protokoller, en förfalskning som kommit att prägla dagens värld där paranoia blivit det nya normala. Förfalskningen handlar om en judisk sammansvärjning för att ta världsherraväldet genom frimurare, liberaler och kommunister. Den användes senare av nazisterna, och exemplar togs också in i Sverige på 30-talet.